I de senaste åren har det kommit fler och fler bevis på att det är fördelaktigt att inta kolhydrater på kvällen.  Den nya trenden har många namn, men enkelt berättat så handlar det om att äta mer protein och fett på dagen och majoriteten av kolhydraterna senare på dagen som du skall äta.En av fördelarna med detta är att kolhydrater är en av de viktigaste byggstenarna för att producera serotonin. Serotonin fungerar som ett lugnande och wellness hormon och är en av orsakerna till att man tror att man ¨tröstäter¨ huvudsakligen består av kolhydratrika matvaror. Det ökande intaget av kolhydrater bidrar till en beroende liknande effekt. Och en extra fördel med att ta proteiner och fett på morgonen är att kroppen inte behöver reagera med lika stort insulinfrisättning senare på dagen.

I dialog med Dr Jacob Wilson så säger han att detta troligen är den bästa dieten för att bygga muskler och bränna fett i dag. Dr Wilson är känd som ¨The muscle professor¨ och har goda argument från sitt laboratorium i Tampa som stöttar detta.

Essensen: Försök äta mer fett och proteiner tidigt på dagen och kolhydraterna till efter träningen eller senare på dagen.

Litteratur:
1) Fagerli, Borge, http://forum.reactivetrainingsystems.com/content.php?108-The-Biorhythm-Diet
2) Keim et al. Weight loss is greater with consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regimen., J Nutr. 1997 January; 127 (1) :75-82
Read more: http://www.strengthsensei.com/the-case-for-eating-your-carbohydrates-at-night/#ixzz3S4c6Dck3