Det är inte svårt att förvirra sig bort i all den mängd stoff om träning och kost som det finns i dagens samhälle. Med vårt stadigt växande intresse av dessa ämnena ser media sina möjligheter att hämta in läsare till sina kanaler. Sättet detta görs på är ofta genom kontroversiella och sensationella rubriker som presenterar tips och enskilda studier som om det var revolutionerande nyheter.

Ett exempel på detta var när Norska Dagbladet för ett tag sedan skrev att ¨Ett ägg dagligen är nästan lika illa som att röka 20st cigaretter¨

Detta stämmer självklart inte och är något som dom har tolkat, (tagit ur det blå) Myten om att ägg skulle vara farligt har AV-kräftats för länge sedan och den studien som de omtalar har en massa svagheter (som media överser). Det är också viktigt att få fram att eventuell förhöjning av kolesterol inte nödvändigtvis behöver vara problematisk för man måste skilja på om det är LDL eller HDL kolesterol som ökar, och förhållandet mellan dessa två. För de flesta av oss är inte högt intag av ägg något problem alls. Ägg räknas som en av det mest kompletta proteinkällorna som finns. En matvara är en komplett proteinkälla om den har den mängd essentiella aminosyror till att täcka nödvändig proteinsyntes i kroppen.

Ett annat exempel är de senaste dagarnas tidningsupplagor om att omega-3 inte ger effekt på hjärta- och kärl hälsa. Igen var många av de snabbt ute med att presentera meta-analysen som stod för 20 studier på redan sjuka människor som använde kardiovaskulär medicin såsom beta-blockerare, statiner mm. Detta nämndes inte i presentationen av nyheterna.

Träningsvärldens syndabockar?

Det är dock inte bara när det gäller forskning om kost och kosttillskott som förvrängts. Annars på internet florerar det av mer eller mindre seriösa aktörer som skall sälja träningsutrustning med metoder som lovar dig drömkroppen.  Dom spelar ofta på hur dåligt resultat vanlig träning har och presenterar sitt eget produkt som är mirakellösningen. Ett sådant produkt kallas hypoxiträning. De menar att denna träningsform ger vikt ner gång,  slätare hud, fastare hud och ökar blodcirkulationen. Detta genom att man kombinerar vacuum, lätt träning och kost.

Utmaningen är hur man skall bevisa att det är ¨hypoxi¨ som ger resultatet om man samtidigt skall följa en diet som gör att man går ner i vikt. Det är enligt denna  sidan gjorts en studie på det, men detta är presenterat på hemsidan till producenten,  finns inte i andra forskningsdatabaser och kan i tillägg vara utfört av människor som är betalda av producenten. Opartiskhet är därför brist värdig.

Webbplats om varför Pilates är effektiv

En AFPT-student tipsade oss om denna Länkas in: http://pilates.about.com/od/technique/a/eccentric-contraction.htm saken. På sdenna webbsidan får vi en inblick från författaren Marguerite Ogle om varför pilates träning är så speciellt effektiv.

Vi citerar:

"In an eccentric contraction a muscle lengthens as it resists a force. Contrast that image with what we usually think of as a muscle contraction, the concentric contraction, where a muscle shortens as it overcomes a weight or force. It is shortening muscle that gives a more contracted or bulky look to the muscles."


Enligt författaren är det alltså de koncentriska övningarna som ger de läskiga, hamrade musklerna. Frågan vår bli då: Hur skall man träna excentrisk träning i pilates utan att musklerna först spänner sig. Detta är självklart så långt upp i det blå man är möjligt att komma.

Sammanfattning

Ett av medias samhällsansvar är att  upplysa befolkningen om viktiga nyheter och information som vi borde ha tillgång till. Dessvärre är det inte alltid är detta som är resultatet av de säljande överskrifterna.

Som du förstår finns det mycket svada som för vanligt dödliga utan god bakgrundskunskap framstår som seriöst och genomtänkt. Budskapet är att du skall vara kritisk till saker du läser.